آشنایی با کاشی هفت‌رنگ
3 ماه پیش

آشنایی با کاشی هفت‌رنگ

تو این نوشتار با همدیگه تاریخچه کاشی هفت‌رنگ رو بصورت خلاصه مرور میکنیم و در ادامه‌اش با مراحل اجرای کاشی هفت‌رنگ آشنا میشیم، یادتون باشه کاشی هفت‌رنگ یه هنر اصیل هست که البته این روزها خیلی ترند شده.

کاشی هفت‌رنگ نوعی از کاشی‌ هست که در اواخر دوره تیموریان و اوایل دوره صفویان باب شد. کاشی هفت‌رنگ که به اونها کاشی‌های خشتی هم میگن، جایگزین کاشی معرق شدن. نمونه‌های اون رو می‌تونیم در کاشی کاری‌های ایرانی مساجد، عبادتگاه‌ها، مقبره‌ها و بعضی خونه‌های شخصی ببینیم.

یکی از آثار تاریخی کاشی‌کاری ایران، ساخت گنبد سلطانیه بر آرامگاه سلطان محمد خرابنده بود، کار ساخت این بنای مشهور تا پایان قرن هفتم طول کشید، بنای خارجی این گنبد با کاشی‌های فیروزه‌ای تزئین شده که اطراف آن نوشته‌هایی با خط کوفی به رنگ لاجوردی هست و داخل گنبد هم با کاشی هفت‌رنگ در بالاترین سطح کیفیت تزیین شده است.

کاشی‌های هفت‌رنگ به علت زیبایی منحصر بفرد، دوام و مقاومت بالا در نظر معمارها از محبوبیت خاصی برخوردارن، همچنین امروزه از اونها برای تزئین فضای داخلی ساختمون‌ها استفاده زیادی میشه.

برای اجرای کاشی هفت‌رنگ، کاشی‌ها رو در کنار هم قرار میدن، طرح اولیه رو که روی کاغذ پوستی سوزن‌کشی شده، روی کاشی کپی میکنن، و طرح کپی شده رو با مغن قلم‌گیری و با رنگ‌های مخصوص، رنگ‌آمیزی می کنن و بعد کاشی‌ها رو تو کوره پخته و آماده نصب میکنن.

اگه دوست دارین این هنر جذاب رو بصورت کاملا حرفه‌ای یاد بگیرین، میتونین تو دوره آموزش مجازی کاشی هفت‌رنگ آکادمی انگار شرکت کنین و صفر تا صد این هنر جذاب رو با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت آموزش ببینین...

دیدگاه ها